2013. január 1., kedd

The Windy City

Chicago


Mint, ahogy írtam korábban a Karácsonyt nem is Miamiban, és nem is Magyarországon töltöttem, hanem Chicagoban a new yorki barátokkal. Már a városba való megérkezésem is kalandosra sikerült. December nem a legalkalmasabb a környékre való utazásra, mivel ekkor nagyon viszontagságos az időjárás. Ezt saját bőrömön meg is tapasztaltam. Jelen esetben nem a hóval, hanem egy viharral volt a probléma, ugyanis egy “Winter Storm” söpört végig a környező államokon, így az én járatomat is törölték. Mit nekem zord időjárási körülmények!  A járattörlés ellenére is a hajnali órákban fogtam magam és a reptér felé vettem az irányt. Konkrétan filmbe illő módon értem el a gépem. A kapuhoz vezető ajtót már be is zárták, amelyet külön csak az én kedvemért nyitottak ki, és egy busszal vittek ki a géphez. Még jó, hogy reggel találtam egy 1 centest? Talán ez hozott szerencsét?  Nos, így indult a chicagoi utazásom. A közvetlen 3 órás repülő út helyett kaptam egy jacksonville-i megállóval kiegészített 7 órásat. De a lényeg, hogy megérkeztem!
Összehasonlításképp itt egy-egy kép a jackosonville-i és a chicagoi időjárási körülményekről:


Sajnos, így egy nappal kevesebbet tölthettem a városban, és kimaradt egy-két dolog, amit eredetileg terveztem, mint a Chicago Bulls Stadion, vagy a Navy Pier. A késés miatt siettem minél több dolgot belesűríteni abba a pár napba, amit eredetileg elterveztem. Csomagok gyors lepakolása után irányba helyeztem magam, azaz a barátok után indultam, akik már egy napja a városban voltak. A Wicker Park mellett sikerült szállást foglalnunk magunknak, amelyről nekem mindig a Diane Kruger, Josh Harnett-es film jutott eszembe (jó forgatókönyv – kevésbé szerencsés rendezés). Ami miatt megemlítem a környéket az, hogy milyen épületből csináltak Walgreenst(élelmiszerbolt). Egy bankból, de úgy, hogy az eredeti környezetet meghagyták. Szóval, ha alsó szintre lementünk, akkor ott volt az eredeti páncélterem, és páncélterem egyik felében meghagyták a Sefety Deposit Boxokat, míg velük szemben ott egyszerű vitaminok közül lehetett választani. A tetszési, és érdekességi indexemen magas helyet foglalat el, ezért gondoltam, hogy megmutatom:


Első megállapításom: Érdemesebb inkább nyáron ide látogatni, mert mi finoman szólva is kettéfagytunk a városban. A probléma nem is a kinti hőfokkal volt (-6°C), hanem a széllel. Nem hiába becézik szeles városnak Chicagot, mert az a nagy tavak irányából szakadatlanul fújt. A letöltött App. szerint a szél miatt valójában -13°C-ban dideregtünk. Tudom, otthon ugyanilyen idő van, de nem csak én gondoltam úgy, hogy hideg van - aki a floridai meleghez van szokva -, hanem a barátok is New Yorkból. Szóval e miatt szinte muszáj volt minél több időt zárt helyen tölteni. Itt adnám meg az első piros pontot Chicagonak. Ugyanis szinte az egész város területén a tömegközlekedés a felszínen fut, úgyhogy itt nem lehet úgy elmenekülni a hideg elől, mint otthon. Viszont itt minden megállóban van felállítva egy szélvédett „várószoba”, amelybe ha belépünk, akkor a mozgásérzékelő bekapcsolja a fejünk felett álló fűtőlámpákat. Logikus, nem?  


Először is had kezdjem egy kicsit a város bemutatásával. Olyan, mint New York. Csak rendezettebb, és tisztább. Ezt a nagy tűzvésznek „köszönheti”, amelyben a város szignifikáns része leéget. Ezért 1870-ben a város jelentős részét újjá kellett építeni, és megtörtént - GPS szavaival élve - az újratervezés. Chicagoban élő amerikai barátaink mesélték, hogy ebben a tűzben keletkezett törmeléket belehordták a Michigan tóba, és ezekre a törmelékekre építkeztek utána. Tehát a nagy újratervezés után megoldották a város tömegközlekedésének kérdését, valamint ami a leglényegesebb különbség New Yorkhoz képest, a  hulladékkezelést. E miatt nincs egy patkány sem a metróban, nem úgy mint New Yorkban. Vagy csak szerencsések voltunk, hogy egyet sem láttunk?


Szóval nagyon egyszerű a tömegközlekedés Chicagoban. Főként a belvárosban, ahova az összes metróvonal befut, és egy hurokrendszert alkotva könnyedén át lehet szállni az egyik az egyik vonalról a másikra. Ezért nevezik a belvárost egyszerűen a Huroknak, és mindent ehhez viszonyítanak. Nos, tehát a hurokon belül egy rövidebb sétával felfedezhetjük a környék legmagasabb, legidősebb felhőkarcolóit, amelynek legmagasabbika a Willis Tower (2009-ig Sears Tower néven futott).  1998-ig ez volt a világ legmagasabb épülete a maga 442 méteres magasságával. A 108 szintes épület 103. emeletén alakítottak ki a Skydecket, az átlagpolgárok által látogatható kilátót. Jaj, megint egy kilátó? Igen! Sőt, ezt egy kicsit többet nyújt, mint a többi. Ugyanis az egyik oldalára üvegpárkányokat alakítottak ki, ahova kilépve úgy lehet érezni mintha a felhők fölött lebegnél. Csak erős idegzetűeknek és nem tériszonyosoknak! Mivel elég félelmetes tud lenni, amikor magad alá nézel a 400 méterről, anélkül hogy úgy bármilyen jelét is éreznéd, hogy tart téged valami…
Mivel Chicagoban is kettő ilyen magas épületben található kilátó, ezért úgy döntöttünk, hogy a Skydecket látogatjuk meg este, mivel ezt található a város szívében és így szebb látványban lesz részünk. Nem is csalódtunk. A következő képek mutatják be Chicago fényárban úszó látványát:



Ha már a Hurok (Loop) környékét kezdtem el taglalni, akkor a konzisztencia kedvéért itt is folytatnám. Itt van a Színház negyed. Karácsonyi vásár – az utóbbi nem nagyobb, mint a Vörösmarty téri karácsonyi vásár. Ami vicces volt a vásárban, hogy bódék jelentős részére az volt írva, hogy valamilyen német terméket forgalmaz. Marketing fogásnak nem is rossz, hiszen az amcsik mindenre ráugranak, ami európai! A vásár/tér keleti oldalán van a CBS chicagoi épülete, így épp az aktuális sorozatok karácsonyi promói reklámját lehetett látni, amelyhez az aláfestő zenét a sarkon játszó szaxofonos szolgáltatta:


A Loop keleti oldalán a található a Millenium Park, ahol a híres Bean található. A fél évtizede emelt 20 méter széles Bab, a rozsdamentes acélból készült felülete miatt tökéletes tükörként szolgál a mögött álló felhőkarcolók látványáról. Íme, egy-két bizonyíték:


A Bean mellett keleti irányba található a Jay Kritzer Pavilon, ami nyáron ad számos ingyenes koncertnek, és fesztiválnak helyet. A Parkban található, még egy érdekesség. Egy szökőkút. Egy olyan digitális led kijelzős, ami arcokat mutat. A felület elé mozgásérzékelő van beállítva, ha közel mész, akkor a falon elhelyezett nyíláson keresztül indul meg a víz. Feléd. A nyílás pont az arcok szájánál van, kvázi olyan mintha leköpnének…  Természetesen, ezt nekem is csak mesélték, mert a télen ezek mind ki vannak kapcsolva.


A Millenium Park dél-keleti sarkán található a Shedd Aquarium, az Adler Planetarium, a Field Museum. A fent említett három múzeum egymás mellett található a Michigan tó partján, a Museum Gardenben. Az Adler Planetarium nyújtotta a legkevesebb élményt- számomra-, mivel a NASA-nál tett utazásunk során elég sok ismeretet szereztem a világegyetemünkkel kapcsolatban. Viszont, amiért ide is érdemes lehet beletérni, a különböző témájú 3D filmek. Természetesen a planetáriumban több kiállítás is van, kezdve a világegyetem részletes bemutatásával, egészen az űrkutatás fejlődéséig.

A planetárium mellett van a Shedd Aquvarium, ahol a tengeri élővilág csodái közé lehet betekintést nyerni. Ami különleges a helyben a delfin showk, oroszlánfókák, ilyen állatokat nem mindennap lehet látni.  Természetesen itt is van 3D-s mozi.


A Museum Gardenben van még a Field Múzeum, amit leginkább a new yorki MET-hez hasonlítanék. A múzeum gyűjteményei között többek között megtalálható az egyiptomi kincsektől kezdve, a dél-amerikai tárgyakig nagyon sok minden. De a legértékesebb tárgyuk SUE. SUE egy T-rex. A legéppebben megmaradt dinó maradvány. Itt is vannak 3D-s moziműsorok… - kezdenek dögunalmasak lenni, nem?
Viszont a belvárosra való kilátás kevésbé:



Nos. Ezek voltak a Loop környékén. Akkor kicsit forduljunk északra, a folyón túlra, a North Michigan Avenura, amit csak Magnificent Mile-nak neveznek. Nem tudom mi benne a Magnificent, mert nekem inkább csak egy hatalmas bevásárló utcának tűnt. Igen, itt volt a legnagyobb tömeg. Ennek az oka: hogy itt találhatóak a nagynevű márkák boltjai. Engem ugye ez nem annyira köt le, de úgy éreztem, hogy útitársaimnak tetszett. Viszont a Magnificent Mile déli és északi végén én is találtam magamnak tetsző dolgokat. Nos, a déli oldalon található a Riverwalk. Ami véleményem szerint a város egyik legszebb pontja. Főleg a folyóparton végigsétálva. Szerintem nem csak én gondolom így, hiszen sok producert is megérintett ez a környék. Pl.: a Transofrmers 3-ban azt a környéket verik szét, vagy az új C. Nolan nevével fémjelzett Batman filmek Gotham-jául is Chicago biztosítja a színhelyet.



A Magnificent Mile északi oldalán található a város legrégebbi épülete Víztorony, ami –állítólag- az egyike azoknak a kevés épületeknek, amik átvészelték a nagy tűzvészt a 19. század végén. A víztorony közvetlen szomszédságában pedig a John Hancock Center.
Direkt hagytam a végére a John Hancock Centert, ami a másik kilátó a város területén. A kereken 100 emelet magas épület 94. szintjén van kialakítva a kilátó. Maga az épület elég csúnya, de a 94.-ről a 360°-os látvány még ezért könnyen kárpótolt. Ami ebben az épületben különleges volt, hogy ennek van saját kávézója fenn a 94.-en. Ilyet eddig még sem a Skydecken, sem az Empire State Buildingen, sem a Top of the Rockon nem láttam. Szóval, mi is kényelembe helyeztük magunkat, egy kávé mellett csodáltuk a város látványát.


Nos, nem hagytuk abba itt a városnézésünket, mert a Hancock Centertől északi irányba állítottuk magunkat, és a Lincoln Park felé indultunk. Mivel hihetetlen erősen fújt a szél, ezért gondoltuk, hogy kicsit széltől védettebb hely felé tendálunk, így lementünk a Michigan tó partjáról két-három utcával beljebb, az épületek takarásába. Mint utólag kiderült nagyon jól tettük, hogy így döntöttünk. Mivel teljesen véletlenül a State Pkway utcára jutottunk, amiről az útikönyvünk azt írta, hogy mindenképp meg kell nézni, ha Chicagoban jár az ember. Hát mi akaratlanul is megnéztük, ugyanis ezt a fejezetet az útikönyvből csak a nap végén olvastuk el. Pár perc alatt át is értünk a Lincoln Parkba, ahol a helyi, ingyenes állatkert területére értünk.


Helyi specialitás: A Stuffed Pizza, amelyet szerte az országban meg lehet kóstolni, de innen ered. Pontosabban a Giordano’s nevű helyről. Úgy gondoltuk, hogy kipróbáljuk. Négy helyen van a városban, de mindenhol hatalmas tömegek fogadtak minket. De úgy gondoltuk, hogy nem lesz több alkalmunk, úgyhogy kipróbáljuk az eredet Giordano’st. Már az asztalunkra is közel 40 percet vártunk, de megérte. Milyen ez a „Töltött pizza”? Úgy kell elképzelni, mint egy tipikus amerikai almás pitét, csak pizzában. Szóval egy kb. 4-5 cm mély pizza, amelynek a tésztája hajszálvékony. A töltelék legfőképpen sajt, de a szokásos pizza alapanyagokat is lehet bele kérni. 2 szelettől teljesen tele volt mindenki.
Egy másik helyi specialitás a Cheese & Caramel popcorn, amelyhez pl:. a Garret nevű helyen tudunk hozzájutni.

Sajnos, csak ennyi fért bele nekem, viszont a new yorki barátaim azért több városrészt, és érdekességet láttak, de nekem csak ennyire maradt időm. Egyébként visszafelé sem volt egyszerű az utam. Hazafelé „csupán” csak 4 órás késéssel indultunk vissza Miamiba.  Ebben az esetben nem az időjárás miatt, hanem a gép állapota miatt. Rájöttek, hogy valamilyen baja van, ezért inkább próbáltak szerezni egy másikat. Erre kellett olyan sokat várnunk. De erre nem panaszkodom, mert így legalább egy darabban Miamiba értünk. Csak eredeti elképzeléseim szerint nem töltöttem volna az egész szentestét O’Hare-n… 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése